Friday, December 3, 2010

SELAWAT, ISTIGHFAR SEBELUM SHOLAT HAJAT


Setiap orang mempunyai pengharapan yang penting dalam hidupnya. Untuk melaksanakan hajat itu, seseorang perlu memusatkan fikiran, kemahuan dan tenaga serta jiwa yang dimiliknya.

Sholat hajat adalah media yang baik bagi mereka yang berhasrat mencapai hajatnya itu.

Sahabat Jabir bin Auf r.a. berkata, bahawa Rasulullah SAW ketika datang kepada kami bersabda : “Barang siapa mempunyai suatu hajat yang baik kepada seorang sesamanya, hendaklah terlebih dahulu berwuduk dengan sebaik-baiknya, lalu lakukanlah sholat dua rakaat sholat hajat.”

Jika kita dalam keadaan yang susah atau mempunyai sesuatu hajat, sunat untuk kita mengerjakan sholat sunat hajat.

Sholat sunat hajat paling sedikit dikerjakan dua rakaat, tetapi yang terlebih baik dikerjakan sebanyak 12 rakaat (tiap-tiap dua rakaat satu salam). Waktu mengerjakan sholat sunat hajat itu adalah selepas lewat tengah malam, selepas terbangun dari tidur.

Apabila terbangun dari tidur ketika tengah malam, ambillan wuduk, kemudian kerjakan sholat tahajud sebanyak dua rakaat.

Selesai mengerjakan sholat tahajud dan duduk kita masih dalam duduk tawaruk, bacalah istigfar sebanyak 71 kali, yaitu : “Aku memohon ampun kepada Allah, Tuhanku, daripada sekalian dosa dan aku bertaubat kepada Engkau (ya Allah).”

Selepas membaca istighfar, bacalah selawat kepada Nabi SAW sebanyak 71 kali, yaitu : “Ya Allah, berilah kesejahteraan keatas penghulu kami Muhammad, yaitu kesejahteraan yang diridhai dan relakan pulalah dari seluruh sahabat-sahabatnya dengan sebenar-benar kerelaan.”

Kemudian bacalah Al-Fatihah untuk :

· Nabi Muhammad SAW (sekali)

· Ibu dan Bapa (sekali)

· Arwah Kaum Muslimin dan Muslimat (sekali)

· Khusus untuk niat dan maksud kita mengerjakan sholat hajat (sekali)

Kemudian berdirilah semula untuk mengerjakan sholat sunnat, dengan niatnya : “Sengaja aku sholat hajat itu dua rakaat, sunat karena Allah Taala.”

Kerjakan sholat hajat ini dua rakaat, dua rakaat sehinggalah selesai 12 rakaat.

Sebelum salam terakhir, pada rakaat yang ke 12, sujudlah sekali lagi, dalam sujud itu bacalah tasbih sebanyak 41 kali.

“Tiada Tuhan kecuali Engkau (ya Allah), Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku ini adalah dari golongan yang teraniaya.”

Setelah selesai membaca tasbih 41 kali, kita masih tetap dalam keadaan sujud. Teruskanlah sujud itu sambil memohon apa yang dimaksudkan sebelum mengerjakan sholat hajat.

Apabila selesai memohon permintaan yang kita hajatkan, barulah duduk semula, lalu beri salam ke kanan dan ke kiri.

Lakukanlah sholah hajat itu satu malam, tiga malam atau tujuh malam, mengikut pentingnya maksud kita. Insya Allah terkabul.

Selepas melakukannya hendaklah mengucapkan kata-kata pujaan kepada Allah Maha Tinggi dan kata-kata salam serta bahagia kepada Nabi SAW.



No comments: