Tuesday, August 31, 2010

FADHILAH MEMBACA SURAH AL-FATH dan SURAH AL-MULK


Surah Al-Fath terletak pada juzuk 26 dan mengandungi 29 ayat. Terdapat beberapa hadis menyatakan kelebihan serta fadhilah Surah Al-Fath termasuk hadis yang di nyatakan Imam Bukhari yang bermaksud : “Sesungguhnya telah turun kepadaku pada waktu malam hari sebuah surah yang lebih aku cintai daripada dunia serta isinya.” … dalam riwayat lain disebutkan. “lebih aku cintai daripada apa yang disinari matahari.” ….

Imam Sa’labi pula meriwayatkan sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud : “Barangsiapa membaca surah Al-Fath maka seakan-akan ia termasuk golongan yang menyaksikan Fath Makkah ? (Pembukaan dan penaklukan Kota Makkah) bersama Muhammad Rasulullah SAW.”

Sebagian orang yang makrifat pada Allah menyatakan bahwa : “Barangsiapa membaca surah Al-Fath ketika melihat hilal (bulan sabit) Ramadhan pada permulaan malam, maka Allah SWT akan melapangkan rezekinya pada tahun itu sehingga akhir tahun.”

Antara fadhilah surah Al-Fath yang lain adalah bagi sesiapa yang ingin mencapai maksud dan cita-citanya, dia hendaklah membaca surah ini tujuh kali selesai sholat Jumat dan sunatnya. Kemudian diteruskan dengan membaca “Ya Fattah” sebanyak 489 kali dan amalan itu dilanjutkan sehingga tujuh hari yaitu sampai Jumat berikutnya.

Surah Al-Mulk adalah permulaan surah yang terletak didalam juzuk 29 dan mempunyai 30 ayat. Surah ini mempunyai beberapa fadhilah, antaranya : Sebagaimana yang diriwayatkan oleh empat imam hadis yaitu Abu Daud, al-Tirmizi, al-Nasai dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah yang bermaksud : “Sesungguhnya didalam Al-Quran terdapat satu surah yang mempunyai 30 ayat yang memberi syafaat kepada seseorang, bahkan meminta keampunan untuknya yaitu surah Al-Mulk (Hadis riwayat Ashab Al-Sunan).”

Diriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a. dari Rasulullah SAW bahwa baginda bersabda yang maksudnya “Surah Tabarak (Al-Mulk) adalah pencegah (al-Mana’ah) dan penyelamat (al-Munajat) yang menyelamatkan dari siksa kubur.”

Abu Al-Zubair pula meriwayatkan bahwa Nabi Muhammad SAW tidak akan tidur sehinggalah baginda membaca surah Al-Sajadah dan surah Al-Mulk.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : “Terdapat didalam Kitab Allah SWT (Al-Quran) sebuah surah, tiada surah itu kecuali mengandungi 30 ayat, yang kelak memberi syafaat kepada lelaki yang membacanya, mengeluarkannya dihari kiamat dari neraka, yang memasukkannya ke dalam syurga, yaitu surah Al-Mulk.”

Saidina Ali bin Abi Thalib pernah berkata : “ Barangsiapa membaca surah Tabarak (Al-Mulk) maka dihari kiamat kelak, dia akan datang diatas sayap malaikat dengan wajah tampan dan bagus seperti wajah Yusuf a.s.”

Surah Al-Mulk juga disebut sebagai surah Al-Munjiyat yang berarti penyelamat. Didalam Taurat disebut sebagai Al-Mani’ah yang berarti pembela dan didalam Injil pula dinamakan Al-Waqiyah yang berarti penjaga atau pelindung.

Diriwayatkan juga sesiapa yang sholat dua rakaat dan membaca surah Al-Sajadah pada rakaat pertama serta pada rakaat kedua membaca surah Al-Mulk, kemudian membaca satu doa yang lain, maka Allah SWT akan menunaikan segala pada yang dihajatkan dengan segera. Insya Allah.

Doa itu adalah : “Wahai Zat Yang Kekal, wahai Zat Yang Hidup, wahai Zat Yang Berdiri Sendiri, wahai Zat yang Ganjil (tidak Genap), wahai Zat Yang Maha Dahulu, wahai Zat Yang Maha Esa dan Zat yang Tempat Bergantung, berilah rahmat kepada Nabi Muhammad dan keluarga Muhammad SAW, hendaklah Engkau kabulkan permohonanku yaitu ………… (sebutkan hajat tersebut).

1 comment:

nick said...

tolonk mas/ustad,fadilah arohman&waqiah