Saturday, October 30, 2010

JALAN MENUJU SYURGA PENUH DENGAN RANJAU


Perjalanan ke syurga adalah penuh dengan ranjau dan duri, manakala jalan ke neraka dikelilingi oleh keinginan syahwat, demikian kata Nabi Muhammad SAW berhubung dengan dua jalan yang ditempuh manusia.

Syurga adalah tempat kenikmatan dan kebahagiaan di akhirat yang dikaruniakan kepada hamba Allah yang beramal sholeh.

Neraka pula tempat azab siksa disediakan untuk mereka yang mengikut telunjuk kejahatan.

Untuk melayakkan diri ke syurga, seseorang haruslah menempuh banyak ujian seperti melaksanakan suruhan Allah dan Rasul serta menjauhi larangan-Nya. Semua itu memerlukan semangat dan kekuatan yang bermula dari keimanan kepada Allah SWT.

Sudah tentu untuk mengerjakan sholat, puasa, haji dan amal kebajikan yang lainnya amat susah dan payah kecuali bagi mereka yang beriman. Sebab itu Nabi mengatakan jalan ke syurga penuh dengan kesusahan.

Bukan mudah untuk masuk ke syurga. Kita harus bermujahadah atau berjuang melawan nafsu didalam melakukan kebaikan. Syaitan dan nafsu memang menyuruh kita berbuat kejahatan dan tidak menggalakkan kita melakukan kebaikan dan kebajikan. Jika kita turutkan kehendak syaitan dan nafsu, sudah tentu kita tidak akan mampu melakukan sebarang kebaikan dan kebajikan.

Sebaliknya, jalan ke neraka amat mudah karena dikelilingi dengan kehendak syahwat. Semua manusia cenderung mengikuti kehendak syahwat. Syaitan pula senantiasa mendorong manusia mengikut hawa nafsu. Amat mudah melakukan kejahatan.

Kini didepan kita terbentang dua jalan. Tepuk dada dan tanyakan iman kita dan bukan tanya selera. Sebab selera memang suka dengan nafsu dan nafsu lebih suka kepada jalan syaitan. Perkuat iman kita, agar kita selalu memilih jalan menuju syurga. Insya Allah.




No comments: