Friday, November 12, 2010

PERKARA DILARANG KETIKA HAID


Haid adalah darah yang keluar dari faraj wanita yang sudah berusia sembilan tahun ketika tubuh badan sihat. Darah itu keluar menerusi bahagian bawah saluran kencingnya dan ditempat itu juga menjadi laluan bayi ketika ia dilahirkan.

Darah itu mestinya bukan darah penyakit dan keluarnya pula bukan karena bersalin. Sekurang-kurangnya umur wanita yang boleh mendapat haid adalah sembilan tahun qamariah, malah jika kurang beberapa haripun, jika keluar darah, hal ini tetap dihukumkan sebagai darah haid.

Warna darah haid itu adalah hitam, sebagaimana satu riwayat dari Aisyah r.a. bahwasanya Fatimah binti Abi Hubaisy pernah istihadhah, maka Rasulullah SAW bersabda kepadanya : “ Sesungguhnya darah haid itu hitam warnanya dan mudah pula dikenal. Maka, apabila ada darah yang seperti itu, hendaklah anda berhenti sholat. Apabila keadaan sudah tidak seperti itu lagi, hendaklah anda berwuduk dan menunaikan sholat.” Riwayat Abu Daud dan Nasa’i.

Sekurang-kurangnya, masa datang haid itu adalah sehari semalam yaitu 24 jam. Tetapi, biasanya enam hingga tujuh hari dan masa paling lama adalah 15 hari.

Tanda-tanda darah itu sudah berhenti adalah apabila tiada lagi darah yang keluar atau kalau ada yang keluar, itu hanya lendir putih saja. Biasanya selepas darah haid sudah tidak keluar lagi, diiringi dengan lendir putih, waktu itulah kita diwajibkan mandi.

Sekurang-kurangnya masa suci antara dua haid yaitu masa tiada haid adalah 15 hari, biasanya 22 atau 23 hari. Tiada batas bagi jumlah darah haid karena kemungkinan ia tidak lagi mempunyai haid buat selama-lamanya.

Nifas adalah darah yang keluar dari faraj wanita mengiringi kelahiran bayi dan ia keluar sebelum berlalu tempoh 15 hari selepas melahirkan bayi. Jika darah itu keluar selepas tempoh 15 hari itu sudah berlalu, ia dikira darah haid, bukannya darah nifas.

Darah yang keluar sebelum melahirkan dan darah yang keluar beserta dengan kelahiran dengan kelahiran bayi dinamakan darah Fasad, andainya ia tidak bersambung dengan darah yang sebelumnya. Jika ia bersambung dengan haid, ia dinamakan haid.

Sekurang-kurangnya, masa datang nifas itu sekelip mata saja. Tetapi, biasanya 40 hari dan masa yang paling lama sekali adalah 60 hari. Jika lebih daripada itu, dinamakan darah Istihadah atau darah penyakit.

Istihadhah adalah darah yang keluar selain dari masa haid dan nifas. Umpamanya, darah yang keluar sebelum wanita itu berumur sembilan tahun atau datangnya kurang daripada sehari semalam atau lebih daripada 15 hari antara dua kali haid itu.

Bagi wanita yang istihadhah itu, perlu ia membasuh farajnya sebelum ia berwuduk atau tayammum. Kemudian disumbat dengan kapas atau sebagainya, lalu dibalut. Kecuali jika ia berpuasa, maka tidaklah perlu disumbat pada siang hari.

Kemudian apabila sudah masuk waktu sholat, baru ia boleh berwuduk karena tidak sah wuduknya sebelum masuk waktu sholat. Setelah selesai berwuduk, hendaklah ia bergegas menunaikan sholatnya.

Jika dilambatkan karena perkara yang selain daripada masalah sholat, maka wuduknya batal dan wajib mengulangi lagi. Tetapi jika dilambatkan karena hendak menutup aurat atau karena menanti jemaah atau berjalan pergi ke masjid atau sebagainya, maka dibenarkan.

Bagi wanita yang istihadhah, wajib ia mengambil wuduk untuk setiap kali sholat fardunya dan diwajibkan ia kembali membasuh farajnya serta membalut dengan balutan baru, sebelum ia berwuduk.

Perkara yang diharamkan bagi wanita yang haid dan nifas adalah :

  • Sholat
  • Tawaf
  • Menyentuh, mengangkat atau membaca Al-Quran. Nabi SAW bersabda : “Tidak boleh bagi orang yang junub dan orang yang haid itu membaca sesuatu daripada Al-Quran.” Riwayat Termidzi dan Abu Daud
  • Berhenti dalam masjid
  • Bersetubuh atau bercumbu pada tempat antara pusat dan lutut
  • Puasa
  • Menjatuhkan talak

Kita sudah tahu hikmat dan rahasia bersuci dalam solat. Karena itu, wanita yang dalam haid tidak diwajibkan bersholat karena darah itu tidak berhenti dalam masa enam atau tujuh hari. Dalam soal ini, ada dua hikmatnya yaitu :

  • Karena tidak dapat bersuci
  • Karena kasih sayang kepada wanita karena jika diqadakan sholat itu semuanya, tentulah mereka merasa berat hingga tidak dapat membuat pekerjaan lain.

Ada orang berkata : “Kalau demikian, kenapakah puasa tidak digugurkan terus bagi wanita yang haid atau nifas, sebaliknya mereka wajib meng-qadanya ?”

Jawabannya, puasa hanya sekali setahun dan mudah di qada, sedangkan sholat adalah setiap hari dan memang sukar untuk meng-qadanya.




No comments: