Tuesday, November 16, 2010

TUTUP AURAT JAGA MARUAH WANITA


Apabila wanita menjaga auratnya daripada pandangan lelaki bukan muhrim, bukan saja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal karena syariat menetapkan supaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki.

Jika dibuat perbandingan dari segi harta di dunia seperti intan dan berlian, ia dibungkus dengan rapi dan disimpan didalam peti besi berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita karena wanita bermaruah tidak akan mempamerkan tubuh badan di khalayak umum.

Mereka masih boleh tampil dihadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.

Menyentuh mengenai pakaian wanita, semakin ramai wanita menjaga auratnya dengan sekurang-kurangnya memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah berlaku dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan sama ada pelajar sekolah atau kaki tangan pejabat.

Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna jika masih menampakkan leher atau dada. Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat. Pelbagai warna dan perbagai fesyen tudung turut direkan untuk wanita Islam masa kini.

Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok didalamnya, dihias pula dengan kerongsang yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula diatasnya. Malah, perbagai lagi gaya dipaparkan dalam majalah dan akhbar fesyen untuk tudung.

Rekaan itu semuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah keatas wanita. Sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu bukan saja menutup auratnya malah turut menutup maruahnya sebagai wanita.

Ia adalah pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita serta tidak berhias yang boleh menjadikannya daya tarikan kepada lelaki bukan mahramnya. Pakaian sedemikian boleh melindungi wanita daripada menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggung jawab.

Apabila wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, terjadilah pakaian wanita Islam sekarang. Walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sikap sombong makin bertambah sambil berjalan mendabik dada karena terasa tudung sendiri paling cantik, sofistikated, bergaya dan ada kelas.

Akibatnya, tudung yang dipakai tidak memantulkan rasa kehambaan. Kita tidak berasa diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa menegakkan syariat dengan bertudung hanya satu amalan kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa mesti memperagakan diri dan berbangga dengan memakai tudung ?.

Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada yang bertudung, tetapi berkepit dan bercanda dengan teman lelaki di taman atau memadu kasih dalam kereta. Sesetengahnya masih menyentuh tangan lelaki yang bukan mahramnya serta terjebak dalam kancah maksiat seperti berkhalwat.

Jadi, nilai tudung sudah dicemari, amalan bertudung atau menutup aurat sama dengan tidak bertudung. Kalau kita tutup aurat, tetapi tidak terus memperbaiki diri zahir dan batin dari semasa ke semana, kita menggagalkan mesej Islam untuk disampaikan kepada masyarakat.

Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh diperbaiki, tidak boleh pakai tudung, tetapi Aurat wajib ditutup dan pada masa yang sama, perbaikilah kesilapan diri dari masa ke semasa. Buang perangai suka mengumpat, dengki, ego, riak dan penyakit hati yang lain.

Apapun, kewajiban bertudung tidak terlepas dari tanggung jawab setiap wanita Muslim. Kalau sudah mula menutup aurat, elakkan daripada suka bertengkar, sebaliknya hiasi diri dengan sifat tolak angsur. Elakkan pergaulan bebas lelaki dan perempuan, sebaliknya serahkan kepada Allah mengenai jodoh dan masa depan. Yakinlah ketentuan qada’ dan qadar Allah.

Apabila menutup aurat, tingkatkan amalan lain serta menjaga tertib sebagai seorang wanita serta menjaga diri dan maruah sebagai wanita Islam.













No comments: