Sunday, November 28, 2010

KAEDAH MENCEGAH KANSER (Part 2)


Dibanyak negara, kanser menjadi pembunuh nombor satu. Berikut ini beberapa garis panduan yang boleh digunakan dalam usaha mencegah bahaya kanser.

  1. Gunakan minyak sayur-sayuran yang sesuai secara sederhana. Hadkan pengambilan makanan berlemak terutamanya dari sumber hewan. Diet yang tinggi lemak mendedahkan kepada resiko kanser paru-paru, kolon, payudara dan prostat. Jika ingin menambah lemak dalam makanan, gantikan dengan minyak sayur-sayuran.

  1. Kurangkan pengambilan makanan bergaram dan garam dalam hidangan. Gunakan herba dan rempah sebagai bahan perasa. Kandungan garam yang tinggi boleh menyebabkan kanser perut.

  1. Jangan makan makanan yang tercemar dengan kulat. Makanan yang tercemar dengan aflatokesin dan mikroorganisma kulat mengundang bahaya kanser hati. Ini mungkin karena makanan itu disimpan terlalu lama dalam keadaan panas atau lembab atau karena melebihi tempoh masa berlakunya.

  1. Simpan makanan yang cepat rusak dalam peti sejuk. Ada kajian membuktikan menyejukan dapat mengurangkan keperluan garam sebagai pengawet dan sekaligus mengurangkan resiko kanser perut.

  1. Kurangkan makanan yang disalai. Memadai ambil sekali-sekala makanan (daging atau ikan) yang disalai atas api serta daging yang diawetkan dan diasapkan. Makanan salai terutama daging dan ikan boleh mengakibatkan pengeluaran sebatian heterocyclic aromatic yang boleh menyebabkan kanser. Makanan yang diawet dengan nitrit pula mempunyai nitrosamina yang juga berpotensi menyebabkan kanser. Sebatian lain yang berbahaya akibat pembakaran kayu ditemui dalam makanan yang diasapkan. Bagaimanapun kaedah memasak dengan suhu rendah seperti mengukus, merebus, mereneh, membakar dan memanggang dianggap baik untuk kesehatan.

  1. Jangan merokok atau mengunyah tembakau. Tembakau adalah penyebab utama kanser paru-paru dan berkemungkinan menyebabkan kanser mulut, kerongkongan dan system penghadaman.

  1. Tidak perlu diet supplemen bagi yang patuh kepada saranan diatas, anda mungkin tidak perlu lagi makanan tambahan yang kaya beta-karotena, vitamin C dan selenium yang boleh mencegah kanser. Para penyelidik sendiri tidak menyarankan pengambilan supplemen sebagai usaha mencegah kanser, karena supplemen yang menggabungkan pelbagai kombinasi dan dos belum dijamin berkesan. Sebaliknya, makanan yang kaya khasiat dan sebatian terutama sekali buah-buahan dan sayur-sayuran lebih diutamakan.



No comments: