Sunday, September 26, 2010

HATI DAN LIDAH MERUPAKAN LAMBANG SIFAT BAIK DAN BURUK MANUSIA


Ada seorang wanita yang kaya, hartawan dan memiliki banyak ternakan. Satu hari wanita itu menghadiahkan seekor kambing kepada Lukman al-Hakim sebelum berpesan kepada orang suruhannya.

Wanita itu berkata : “Apabila kamu sampai kepada Lukman al-Hakim, setelah kambing itu disembelih, katakan kepadanya bahwa aku minta organ atau bagian tidak baik yang ada dalam tubuh badan kambing itu karena aku mau makan.

Setelah kambing itu disembelih, Lukman al-Hakim pun mengambil sebagian hati dan sebagian lidah kambing itu lalu membungkusnya dan diserahkan kepada orang suruhan wanita itu. Kemudian, orang suruhan itu membawanya balik dan diserahkan kepada wanita hartawan itu.

Wanita itu terperanjat apabila melihat hati dan llidah kambing dalam bungkusan itu.

Dengan perlahan, dia berkata : “Hati dan lidah itu bagus dan baik, tetapi kenapa Lukman al-Hakim memberikan lidah dan hati, sedangkan yang aku minta adalah benda yang tidak baik, organ yang tidak bagus.

Tetapi, wanita itu memasak dan memakan hati serta lidah kambing berkenaan. Setelah selesai makan, dia pun terpikir kepada Lukman al-Hakim yang memberikan hati dan lidah kambing itu, sedangkan dia meminta benda yang tidak baik.

Selang beberapa hari kemudian, wanita itu sekali lagi menghadiahkan seekor kambing kepada Lukman al-Hakim, tetapi kali ini dia meminta supaya diberikan bagian atau organ yang baik.

Lukman al-Hakim memang orang yang bijak dan selepas kambing kedua disembelih, dia mengambil sebagian hati serta sebagian lidah kambing itu lalu membungkus dan menghantarnya.

Sekali lagi wanita itu terperanjat dan berkata : “Aku minta yang tidak baik, Lukman al-Hakim memberi hati dan lidah. Aku meminta yang baik, Lukman al-Hakim diberi hati dan lidah juga.

Akhirnya wanita itu berjumpa Lukman al-Hakim dan bertanya : “Wahai Lukman al-Hakim yang bijak, aku pernah minta kepada kamu, apakah perkara baik yang ada dalam badan kambing aku untuk dimakan. Apabila aku minta yang tidak baik pun kamu beri hati serta lidah, manakala yang baik pun kamu beri hati dan lidah. Apakah pengajaran dan apakah maksudnya ?”

Lukman al-Hakim berkata : “Yang paling penting dan yang perlu kita jaga dalam badan kita ini adalah dua hal atau dua perkara yaitu : hati dan lidah. Hati adalah tempat iman kepada Allah, hati tempat keyakinan kepada Allah, hati tempat jatuh pandangan Allah, sedangkan yang lain tempat jatuh pandangan manusia. Utamakan tempat jatuh pandangan Allah, kita bimbang kalau hati kita ada sifat mazmumah, sifat kotor, sifat keji, takut iman akan keluar, hidayah akan keluar, sebab itu saya kirimkan kepada anda hati, hati yang perlu dijaga.

Begitu juga lidah, lidah lebih tajam dari pada mata pedang. Dengan sebab lidah manusia boleh bermusuhan, dengan sebab lidah orang boleh bercerai-berai, dengan sebab lidah, orang boleh binasa, dengan sebab lidah orang boleh putus silahturrahim.

“Orang boleh berpuasa, tapi lidahnya tidak dijaga, lidahnya suka mengumpat orang, suka membenci orang, suka mencaci orang, suka mengata orang, akhirnya Nabi Muhammad SAW berkata dia itu ahli neraka. Maka, apabila anda minta apa yang tidak baik, saya beri hati dan lidah, yang baik pun saya beri hati dan lidah, maknanya hati dan lidah ini kita jaga baik-baik, insya Allah kita selamat di dunia dan di akhirat.

No comments: