Sunday, September 19, 2010

PAHALA SABAR ADALAH 10 KALI GANDA


Ganjaran sabar di dunia adalah kemenangan dan kejayaan hidup dalam menegakan kebenaran.

Islam menuntut umatnya supaya senantiasa bersabar. Setiap dugaan dan halangan hidup seharian perlu ditempuhi dengan ridha dan penuh keinsyafan. Umpamanya apabila ditimpa kemalangan atau musibah, kita hendaklah menyerahkan diri dan bertawakal kepada Allah SWT.

Sikap sabar menghasilkan ganjaran kepada manusia baik di dunia atau di akhirat. Ini dijelaskan dalam Al-Quran bahwa setiap kebaikan itu walaupun sebesar zarah akan mendapat balasan dan ganjaran baik. Begitu juga ganjaran terhadap sifat sabar karena mengharapkan keridhaan Allah dan membuat kebajikan. Allah menjanjikan balasan yang baik dan kemenangan yang menggembirakan.

Sabar adalah antara sifat golongan beriman dan menjadi satu amalan soleh. Orang yang melakukannya akan mendapat ganjaran pahala besar.

Firman Allah dalam Surah An-Nisa ayat 124 yang bermaksud : “Barang siapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki atau wanita sedang dia orang beriman, maka mereka itu masuk syurga dan mereka tidak pula dianiaya sedikit pun ….”.

Justru kita hendaklah berlomba-lomba membuat kebaikan seperti bersedekah. Menolong orang dan ringan tangan dalam mengerjakan amal ibadah. Begitu juga dalam hal berkaitan sifat sabar terutama ketika berhadapan dengan masalah sehari-hari. Pergaulan dengan tetangga, rekan dan saudara mara perlu dijaga dengan baik.

Jika timbul perbalahan perlu ditangani dengan adil dan seksama dan penuh kesabaran. Kehilangan sifat sabar hanya mengeruhkan keadaan, bukan menyelesaikan masalah. Sifat sabar membuktikan kewibawaan, peribadi dan ciri Muslim sejati serta mulia. Belajarlah menghormati jika kita mahu diri dihormati dan disegani orang lain.

Ganjaran sabar di dunia adalah mendapat kemenangan dan kejayaan hidup dalam menegakkan kebenaran Allah. Firman Allah dalan Surah Ali Imran, ayat 125, bermaksud : “Ya, cukuplah jika kamu bersabar dan bertakwa dan mereka datang menyerang kamu seketika itu juga, niscaya Allah menolong kamu dengan 5,000 malaikat yang memakai tanda.”

Orang yang bersabar dengan ujian Allah SWT dan sebarang kesusahan dalam mempertahankan keimanan amat dikasihi Allah SWT serta diberikan karunia yang banyak. Tentu hidup kita akan dipenuhi dengan kegembiraan dan kebahagiaan sepanjang masa.

Surah Ali Imran, ayat 170 bermaksud : “Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurnia Allah yang diberikan kepada mereka….”

Begitu juga orang yang kuat dalam kesabaran karena mempertahankan iman juga akan mendapat keuntungan. Sebenarnya berbagai ganjaran dan balasan akan diberikan Allah SWT kepada orang yang bersabar.

Ini karena melalui sifat sabar akan membentuk jiwa yang kuat dan mental yang berani untuk menghadapi segala cabaran dan peristiwa yang boleh mengganggu gugat keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT.

Ganjaran besar seterusnya menunggu orang yang sentiasa sabar dengan ujian Allah SWT untuk alam akhirat. Keuntungan, kesenangan, harta benda dan uang yang diperoleh didunia hanyalah sementara.

Sebaliknya keuntungan dan kebahagiaan pada akhirat akan kekal dan abadi. Perkara inilah yang akan dinikmati golongan beriman dan sabar dalam keimanannya.

No comments: